Czym jest targetowanie i na czym ono polega?
Możliwości w przypadku targetowania reklam są ogromne. W związku z tym przysporzyć to może wiele problemów. Efektywne targetowanie reklam na Facebooku opiera się testowaniu rozwiązań, aczkolwiek nie mogą być one dziełem przypadku. Jest to proces, w którym należy dokładnie określić, do jakiej grupy odbiorców trafią reklamy. Pewnością jest, że informacja znajdująca się w reklamie nie zainteresuje wszystkich. Kluczem więc jest znalezienie odpowiednich decydentów, co z pewnością zwiększy to szanse powodzenia kampanii.
Podstawową funkcją podczas targetowania jest konfiguracja grupy docelowej. Pomimo posiadania świetnego produktu, w atrakcyjnej cenie i o super jakości, w dalszym ciągu należy go zaprezentować właściwej grupie docelowej. Aż 75% Internautów kupujących online irytują treści niedopasowane do ich zainteresowań (raport PwC). Segmentacja użytkowników jest głównym czynnikiem wpływającym na profesjonalne opracowanie kreacji i jednym z najważniejszych elementów oddziałujących na skuteczność odbioru reklamy.
Targetowanie reklam polega na dystrybuowaniu przekazów produktowych i marketingowych starannie wybranym konsumentom. Tacy użytkownicy – ze względu na swoje charakterystyczne cechy, preferencje, upodobania – reprezentują grupy docelowe o wyższym potencjale nabywczym.
Jak klasyfikować odbiorców?
Prawdą jest, że im lepiej dopasowana zostanie grupa docelowa, tym wyższy będzie współczynnik konwersji. W dalszym procesie z kolei przekłada się to na znaczenie marki na tle konkurencji. Bez wątpienia określenie grupy docelowej nie jest łatwe i wymaga analizy danych. Warto jednak zagłębić się w ten temat, aby otrzymać realne korzyści biznesowe.
Odbiorców można klasyfikować w zależności od:
· Płci,
· Wieku,
· Miejsca zamieszkania,
· Zainteresowań,
· Potrzeb i nawyków.
Metody targetowania reklam
Targetowanie reklam odbywa się na wiele sposobów. Nie ma jednej uniwersalnej metody poprawnego targetowania reklam. Do metod targetowania reklam zaliczyć można:
· Targetowanie demograficzne – dotarcie z reklamą do konkretnych użytkowników, spełniających poszczególne kryteria, czyli kierowanie reklam do użytkowników wyselekcjonowanych pod kątem takich danych jak wiek, płeć czy wykształcenie. Informacje te zbierane są od osób rejestrujących się na portalach lub instalujących aplikacje.
· Targetowanie geograficzne - polega na nakierowywaniu odpowiednich reklam do wybranych osób w zależności od ich geograficznej lokacji. Reklamy wyświetlane są osobom znajdującym się w danej lokalizacji, np. w konkretnym mieście czy województwie. Dzięki temu istnieje możliwość, iż odbiorca w łatwy i szybki sposób znajdzie Twoją ofertę.
· Targetowanie behawioralne - Profil behawioralny użytkownika ustala się na podstawie jego cech – co lubi, jakie ma zainteresowania czy pasje. Jest to zatem dobieranie grupy odbiorców na podstawie ich zachowań w sieci. Mogą to być np. lubiące podróże czy zdrowy typ życia. Te dane należą do bardzo wartościowych ze względu na pokazanie rzeczywistych aktywności użytkowników.
· Targetowanie kontekstowe - to metody wyświetlania reklam, które dostosowują miejsce ich emisji do niesionej treści. Reklamy emitowane są w momencie, w którym użytkownik odwiedza serwisy powiązane tematycznie z daną branżą, produktem, usługą czy słowem kluczowym. Dzięki temu istnieje szansa dotarcia do osób zainteresowanych danym produktem, usługą lub po prostu dziedziną. Takie osoby posiadają ustalone preferencje zakupowe.
· Retargeting – najprościej mówiąc reklama kierowana do osób, które odwiedziły daną stronę, jednak nie zdecydowały się na zakup. Na stronę sprowadzani są użytkownicy, którzy odwiedzili witrynę już wcześniej. Metoda ta sprawdza się bardzo dobrze zwłaszcza w branży e-commerce, pomagając w odzyskiwaniu tzw. “porzuconych koszyków”.
Nie bój się targetowania i pozostań w nim kreatywnym! Jeśli zależy Ci, aby zasięgi Twoich kampanii reklamowych charakteryzowały się wyższą skutecznością postaw na targetowanie.
Proponuję Ci bezpłatną 30-minutową konsultację strategiczną. Nie zmarnuj szansy, zapisz się na poradę i rozkręć swój biznes w Internecie!
Cyfrowy strateg i badacz
Martyna Kostrzewska
Comments