top of page
Zdjęcie autoraMartyna Kostrzewska

Od tego rozpocznij swoją działalność w social mediach!

Masz już profil swojej firmy na Facebooku lub Instagramie, ale nie masz motywacji do jego prowadzenia? Twoje działania w social mediach nie przynoszą efektów? Poznaj strategię komunikacji w mediach społecznościowych i zbuduj spójny wizerunek swojej marki w Internecie, który pozwoli Ci zyskać nowych klientów.


Co to jest strategia komunikacji w mediach społecznościowych?


Strategia komunikacji w mediach społecznościowych zwana także strategią social media to dokument, w którym spisane są wszystkie wytyczne dotyczące komunikacji firmy w mediach społecznościowych. To długoterminowy plan, według którego powinieneś prowadzić swoje media społecznościowe. Dobrze zaplanowana strategia pozwala budować wiarygodny i spójny wizerunek marki, przekazując przy tym jej wartości i filozofię. To obowiązkowy krok przed rozpoczęciem prowadzenia działań w social mediach, który ułatwi Ci trafienie do nowych klientów.


Obejmuje ona najczęściej planowane cele biznesowe i komunikacyjne, analizę SWOT firmy oraz analizę firm konkurencyjnych, opis grupy docelowej, wybrane kanały komunikacji, język komunikacji, harmonogram i tematykę publikacji oraz planowany budżet, który chcemy przeznaczyć na promocję w mediach społecznościowych. Dzięki tak opracowanej strategii wiesz, w jakim kierunku podążać i masz motywację do dalszego działania. Możesz też odpowiednio reagować i modyfikować swoje plany, tak aby jeszcze efektywniej prowadzić konta w mediach społecznościowych. Wiele firm marketingowych specjalizuje się w tworzeniu takich strategii, ale możesz też wykonać to samodzielnie!


Jak stworzyć własną strategię social media?


Analiza SWOT

To bardzo ważny etap opracowywania strategii komunikacji w social mediach, od którego dalsze działania, a szczególnie ich efekty. Analiza SWOT składa się z określenia mocnych i słabych stron oraz zagrożeń i szans rozwoju. To dzięki niej wiemy jakie elementy naszego wizerunku możemy wyeksponować i jakie nieco poprawić. To też okazja do znalezienia możliwości rozwoju i przygotowania się na ewentualne sytuacje kryzysowe. Jeśli Twoja firma ma już konto w mediach społecznościowych, to warto przeanalizować publikowane dotychczas wpisy pod względem tematyki, częstotliwości oraz zasięgów.


Analiza konkurencji

Aby wyróżnić się w mediach społecznościowych, musisz znać swoją konkurencję i jej działalność w popularnych serwisach. Przeanalizuj serwisy społecznościowe konkurencji, rodzaje publikowanych treści, czas ich publikacji i częstotliwość, kontakt z odbiorcami oraz kampanie płatne. Dzięki temu znajdziesz słabe punkty komunikacji swoich konkurentów i unikniesz ich błędów. Pamiętaj jednak, aby wybierać firmy konkurencyjne podobne do Twojej, a nie międzynarodowe marki, za których marketingiem stoi sztab ludzi.


Określenie grupy docelowej

Dzięki temu wiemy do kogo mówimy. Wiemy, jak dostosować nasz język oraz treści do osób w określonym wieku i o określonych zainteresowaniach. Nie wystarczą nam tylko zebrane dane demograficzne, ale wszystko to, co może nam pomóc w jak najlepszym dobraniu kanałów i treści do odbiorców. Niesamowicie ważne jest zebranie danych dotyczących zachowań członków naszej grupy docelowej w Internecie. Warto wykorzystać tutaj persony, czyli wykreowane postacie, które odzwierciedlają przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Pozwoli to na jeszcze lepsze jej zrozumienie i ułatwi tworzenie treści. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym lepiej dla Ciebie!


Wybór celów komunikacji w social mediach

Odpowiedź sobie na pytanie, co jest celem prowadzenia mediów społecznościowych przez Twoją firmę? Chcesz zwiększyć sprzedaż? Zależy Ci na zbudowaniu zaufania do swojej marki? A może chcesz, aby Twoja firma była bardziej rozpoznawalna? Wybór celów komunikacyjnych i biznesowych to bardzo ważny krok opracowywania strategii social media, bo dzięki temu wiesz, do czego dążysz i jakie kroki musisz podjąć. Możesz określić kilka najważniejszych celów, jednak warto wybrać jeden jako ten nadrzędny. Pamiętaj też, że cele najlepiej określać według zasady SMART. Według niej cel powinien on być konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie; np. 1000 obserwujących na Instagramie w 3 miesiące (cel komunikacyjny), wzrost sprzedaży o 10% w pół roku (cel biznesowy).


Wybór kanałów komunikacji

Znasz już swoją grupę docelową i cel możesz więc dobrać odpowiednie serwisy społecznościowe, które pomogą ci trafić do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą Twojej firmy. Tutaj szczególnie weź pod uwagę wiek swoich odbiorców, ponieważ każdy serwis przyciąga trochę inną grupę wiekową. Najwięcej osób jest na Facebooku, jednak jeśli chcesz trafić do młodszych osób, to znacznie lepszym, wyborem jest na przykład TikTok. Zależy Ci na dotarciu do klientów biznesowych? Zainteresuj się LikedInem. Jeśli zaś bardzo zależy Ci na estetyce, to wybierz Instagram.


Język komunikacji i tematyka treści

Po wybraniu kanału warto zastanowić się jakie treści są w nim najczęściej publikowane i jakie najbardziej przyciągają uwagę użytkowników. Musimy ustalić ogólną tematykę naszych postów oraz ich formaty, które najbardziej zainteresują naszych odbiorców. W tym momencie trzeba także przemyśleć to, jakim językiem posługują się przedstawiciele naszej grupy docelowej. Do profesjonalnej komunikacji biznesowej warto wybrać poważniejszy język, z nastolatkami zaś lepiej komunikować się nieco luźniejszym, zabawnym językiem.


Harmonogram i budżet

Na tym etapie rozpisujesz harmonogram publikacji, czyli to, w jakie dni planujesz publikować konkretne treści. Jeśli zdecydujesz się na serie postów na dany temat, to możesz ustalić regularność ich publikacji. Warto zaplanować sobie także budżet, który planujesz przeznaczyć na prowadzenie działalności w mediach społecznościowych, w tym także na płatne kampanie reklamowe. W przypadku współpracy z zewnętrznymi firmami warto zaplanować także cenę za jeden post czy grafikę.


O czym pamiętać przy opracowywaniu strategii komunikacji w mediach społecznościowych?


Musisz pamiętać, że strategia to nie sztywny dokument i warto go modyfikować, w zależności od potrzeb i sytuacji. Bardzo ważne jest mierzenie efektów naszych działań, do czego wykorzystać można m.in. statystyki na Facebooku czy specjalistyczne programy do analiz np. Sotrender. Startegii nie należy jednak zmieniać po krótkim czasie, bo efekty działań w social mediach wymagają czasu. Jeśli jednak po czasie widzisz, że podjęte kroki nie przyniosły pożądanych efektów, to zaktualizuj swoją strategię, aby jak najlepiej docierać do odbiorców.


W swoich działaniach w mediach społecznościowych należy być autentycznym i przekazywać realne wartości swojej marki, bo tylko ludzie zaufają Twojej firmie. Pamiętaj także o spójności i trzymaniu się przyjętych zasad, które jeszcze bardziej uwiarygodnią twoją markę.


Odpowiednio zaplanowana strategia social media pozwala uporządkować komunikację i połączyć ze sobą różne elementy wizerunku marki. To świetna podstawa do budowania relacji z odbiorcami, którzy znacznie częściej kontaktują się z firmą właśnie poprzez media społecznościowe. To także szansa na wyróżnienie się na rynku. Znając swoje słabe i mocne strony, wiesz czego unikać i co eksponować. Wiesz też, jak wygląda twoja konkurencja i w czym możesz być od niej lepszy.


Powodzenia w tworzeniu strategii social media!


Proponuję Ci bezpłatną 30-minutową konsultację strategiczną. Nie zmarnuj szansy, zapisz się na poradę i rozkręć swój biznes w Internecie!








Cyfrowy strateg i badacz

Martyna Kostrzewska

105 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


Agencja Marketingowa Szczecin
bottom of page