top of page

Bez tego nie buduj swojej marki!

Zdjęcie autora: Martyna KostrzewskaMartyna Kostrzewska

Na pewno umiesz rozpoznać logo największych firm na świecie. Te charakterystyczne symbole wzbudzają w Tobie określone emocje i skojarzenia. Na sklepowych półkach widząc jedynie kolory, umiesz rozpoznać jaka to marka. A oglądając reklamę w telewizji czy Internecie od razu wiesz o jaką firmę chodzi mimo, że nie widzimy jej logo. Dowiedz się czym jest i jakie cechy posiada dobra identyfikacja wizualna.


Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna obejmuje wizualne aspekty postrzegania firmy. Służy kreowaniu wizerunku marki i ma na celu budzić konkretne skojarzenia. Przemawia do zmysłów odbiorców i jest przez nich zapamiętywana. To nie tylko logo, ale także wszystkie wizualne elementy wizerunku, które przychodzą nam na myśl, kiedy wspominamy daną markę.

Znasz pewnie logo i kolory popularnych sieci fast food. Umiesz też rozpoznać wygląd lokali tych sieci oraz kolory ich opakowań. To właśnie jest identyfikacja wizualna!


Jakie elementy zaliczamy do identyfikacji wizualnej?

Elementy identyfikacji wizualnej mogą różnić się w zależności od firmy i jej potrzeb oraz kanałów komunikacji. Do najczęstszych elementów wchodzących w skład identyfikacji wizualnej należą:

- logo/logotyp – logo obejmuje sygnet (znak graficzny) wraz z logotypem (napis), a logotyp to jedynie nazwa firmy (napis);

- kolorystyka;

- typografia, czyli czcionki (pismo do druku) oraz fonty (pismo w postaci elektronicznej);

- szata graficzna materiałów firmowych – np. wizytówek, teczek;

- szata graficzna materiałów promocyjnych – np. ulotki, katalogi;

- wygląd mediów cyfrowych – np. strona internetowa, media społecznościowe;

- wygląd opakowań i produktów;

- wygląd wnętrz i dress code pracowników;

- druki firmowe;

- tablice informacyjne;

- inne – np. oznakowanie pojazdów, tabliczki przy biurach, maskotki, banery, szyldy itp.


Gdzie znajdziemy wytyczne dotyczące identyfikacji wizualnej?

Identyfikacja wizualna firmy obejmuje najczęściej księgę znaku oraz księgę identyfikacji wizualnej. Księga znaku dotyczy jedynie wyglądu logo i jego wykorzystania. Znajdują się w niej wymiary oraz kolory logo, a także przykłady poprawnego i niepoprawnego jego wykorzystania. W księdze identyfikacji wizualnej zawarte są oficjalne informacje dotyczące nie tylko wyglądu logo, ale także odpowiedniej kolorystyki i typografii marki oraz wytyczne dotyczące wykorzystania identyfikacji wizualnej na materiałach promocyjnych czy firmowych.


Jakie są funkcje identyfikacji wizualnej?

kreowanie wizerunku marki – zbudzanie skojarzeń i emocji u odbiorców, dzięki którym lepiej nas zapamiętują;

zbudzanie zaufania – znając wizualne elementy marki szybciej ją zapamiętujemy i bardziej jesteśmy skłonni wybrać jej produkty;

budowanie tożsamość marki – przekazuje charakter marki i jej wartości;

wyróżnianie firmy na rynku – odróżnia ją na rynku od konkurencyjnych firm.


Jakie cechy ma dobra identyfikacja wizualna?

spójna – to najważniejszy aspekt, dzięki któremu możemy budować jednolity wizerunek marki, której można zaufać;

dopasowana do marki – musi być zgodna z charakterem i działalnością marki, aby jak najlepiej przekazywać jej wartości i nie mylić odbiorców;

oryginalna – musi wyróżniać się na rynku i budować unikalny wizerunek marki;

budząca pozytywne skojarzenia – powinna przywodzić pozytywne skojarzenia i emocje;

zapamiętywalna – musi być charakterystyczna, tak aby klient, widząc nasz produkt na półce umiał rozpoznać naszą firmę;

łatwa w rozumieniu – nie powinna być zbyt skomplikowana;

łatwa do dalszego wykorzystania – musi dać się modyfikować w zależności od potrzeb, ale nie za bardzo, aby nie odejść od jej pierwotnej formy.


Dobra identyfikacja wizualna to podstawa w dzisiejszym świecie. Bez niej odbiorcy nie mogą budować skojarzeń dotyczących marki. Trudniej też ją zapamiętać i poznać jej wartości. Dlatego bardzo ważne jest stworzenie i trzymanie się wizualnych aspektów wizerunku firmy, dzięki którym nie tylko budujemy naszą rozpoznawalność i profesjonalizm, ale również zaufanie i wiarygodność. Warto pamiętać, że z czasem łatwiej budować wizerunek, bo posiadamy już podstawowe informacje dotyczące naszej identyfikacji wizualnej, więc tworzenie kolejnych elementów nie jest już tak skomplikowane i drogie.


Proponuję Ci bezpłatną 30-minutową konsultację strategiczną. Nie zmarnuj szansy, zapisz się na poradę i rozkręć swój biznes w Internecie!








Cyfrowy strateg i badacz

Martyna Kostrzewska

 
 
 

Commentaires


Agencja Marketingowa Szczecin
bottom of page