Przepływ informacji w firmie potrafi być utrudniony, szczególnie gdy pracuje w niej wiele osób. Pełen dostęp do informacji o klientach jest bardzo ważny, gdy mają z nimi kontakt różni pracownicy. Jak więc usprawnić pracę i zapobiec niepotrzebnym pomyłkom? Poznaj strategię CRM i zalety systemów na niej opartych.

Co to jest CRM?
Strategia CRM (ang. customer relationship managment) to system narzędzi i procedur przydatnych w zarzadzaniu relacjami z klientami. To system działania skupiający na potrzebach i oczekiwaniach klienta. To on jest w centrum uwagi i wpływa na działalność firmy. CRM to nie tylko oprogramowanie, ale również filozofia postępowania, w której potrzeby klientów są najważniejsze.

Zalety CRM
Obecnie strategia CRM wprowadzana jest do firm za pomocą narzędzi informatycznych, które znacznie ułatwiają pracę i pomagają zautomatyzować obsługę klienta. To bazy informacji o konsumentach, będące ,,pamięcią’’ firmy, niezależną od pracowników. Systemy CRM porządkują informacje o klientach w jednym miejscu, co pomaga w późniejszym kontakcie.
To szczególnie ważne, jeśli wiele osób w firmie wchodzi w interakcję z klientem.
Dane zebrane w systemie CRM pomagają budować strategie działania, oparte na analizach poprzednich interakcji z klientami. To pomoc w ustalaniu priorytetów, tworzeniu kampanii marketingowych czy nowych produktów. Dzięki CRM możemy budować silne i lojalne relacje z klientami, co bezpośrednio wpływa na sprzedaż i tym samym zyski firmy.

W bazie CRM możemy gromadzić zróżnicowane informacje o klientach, m.in.: podstawowe dane kontaktowe (imię i nazwisko, numer telefonu, adres email, adres), ale również zainteresowania, źródło pozyskania klienta czy status interakcji z klientem. Wszystko zależy od tego jakich dokładnie informacji potrzebujemy w kontakcie z konsumentem.
Dzięki systemom CRM wiemy na jakim etapie lejka sprzedażowego znajdują się klienci, co pozwala nam podjąć konkretne kroki. Mając wszystkie informacje o konsumentach możemy personalizować komunikaty do nich. To duże ułatwienie w budowaniu trwałych relacji z naszymi odbiorcami. Pracownik mający dostęp do CRM ma możliwość dopasowania komunikacji do klienta, bazując na informacjach w systemie.

To także duże usprawnienie w komunikacji wewnętrznej firmy. Wszystkie informacje w jednym miejscu zapobiegają błędom i utracie czasu związanej z poszukiwaniem informacji pośród meandrów dokumentów. Dzięki CRM wiemy, jakie działania podjąć i możemy budować lepsze relacje. Automatyzacja procesów przyspiesza pracę i pozwala osiągnąć lepsze wyniki. To także pomoc w budowaniu silnych struktur wewnątrz firmy. CRM pozwala uniknąć również utraty ważnych informacji o klientach wraz z odejściem pracowników.
Jaki powinien być system CRM w firmie?
Na rynku dostępnych jest wiele systemów CRM, które znacznie ułatwiają gromadzenie i przetwarzanie danych o klientach. Ważne jest, aby był łatwy i intuicyjny w obsłudze, tak aby pracownicy nie tracili czasu na poszukiwaniu potrzebnych informacji czy narzędzi. Powinien także łączyć się z innymi systemami, które wykorzystuje firma. Pracownicy powinny mieć możliwość wspólnego edytowania informacji w zależności od podjętych działań.
Jeśli zależy Ci na uporządkowanych informacjach o klientach, które pomogą Ci tworzyć strategie działania i usprawnią proces sprzedaży, to zainteresuj się systemem CRM. Zebrane w jednym miejscu najważniejsze dane pozwalają oszczędzić czas oraz ułatwiają tworzenie przydatnych analiz.
Proponuję Ci bezpłatną 30-minutową konsultację strategiczną. Nie zmarnuj szansy, zapisz się na poradę i rozkręć swój biznes w Internecie!

Cyfrowy strateg i badacz
Martyna Kostrzewska
Comments