top of page
Zdjęcie autoraMartyna Kostrzewska

Jak dotrzeć w Internecie do różnych pokoleń?



Znasz pewnie stereotypy o starszych ludziach w Internecie, że są powolni albo nie rozumieją memów. Wiele razy prawdopodobnie obiła Ci się o uszy krytyka w kierunku młodych ludzi zapatrzonych w swoje telefony. Każde pokolenie inaczej korzysta z Internetu i na co innego zwraca uwagę. Wiesz czym zatem jest marketing pokoleniowy i jak z mediów korzystają przedstawiciele różnych pokoleń?


Marketing pokoleniowy to działania marketingowe skierowane do ludzi z określonego pokolenia (generacji). Każde trwa średnio od 15 do 20 lat i na każde z nich wpłynęły inne czynniki historyczne, społeczno-ekonomiczne czy kulturowe. Przedstawiciele każdej generacji mają własne nawyki i przyzwyczajenia zakupowe oraz internetowe, co może przydać się w tworzeniu kampanii reklamowych. Warto jednak dodać, że podział na pokolenia opiera się głównie na uproszczeniach i stereotypach, na co należy uważać. Jakie więc wyróżniamy pokolenia w Internecie?



Baby Boomers

Do tej grupy zaliczamy osoby urodzone w latach 1946 - 1964. Jest to pokolenie wyżu demograficznego, których dzieciństwo przypada na powojenną odbudowę i początek komunizmu w Polsce.

Są to zwykle ludzie o ustabilizowanej sytuacji życiowej i zawodowej, którzy posiadają spore środki finansowe, zaoszczędzone przez dekady. Duża część z nich jest już na emeryturze, co oznacza, że oprócz środków posiadają jeszcze czas, który przeznaczają często na realizowanie swoich pasji, na które wcześniej nie mieli czasu. Cenią sobie bezpieczeństwo, stabilność oraz towarzystwo, co warto wykorzystać tworząc treści reklamowe. Baby Boomers są raczej niechętni w stosunku do nowych technologii, bo pojawiły się dość późno w ich życiu. Najczęściej w mediach społecznościowych można spotkać ich na Facebooku, gdzie stanowią dość dużą grupę. Często udostępniają tam posty i chętnie reagują na treści. Oprócz Facebooka korzystają też z Google i Allegro. Rzadziej jednak decydują się na zakupy w Internecie.



Pokolenie X

To osoby urodzone pomiędzy rokiem 1965 a 1980. W Polsce to pokolenie ludzi wychowanych w PRL-u, podczas którego doświadczyli niedostatków w sklepach. Byli świadkami upadku bloku wschodniego oraz dynamicznego rozwoju technologicznego. To pierwsze pokolenie, które wykorzystywało komputery i Internet także w celach zawodowych.

Osoby z tej generacji zwracają uwagę na jakość produktów i szanują opinie innych klientów oraz ekspertów. Są lojalni wobec marek i cenią sobie status społeczny. Przywiązują dużą wagę do informacji i często czytają portale informacyjne. Ważna jest dla nich elastyczność oraz pragmatyzm, dlatego szukają trwałych i stabilnych korzyści. W reklamie warto postawić na rabaty, wyprzedaże czy programy lojalnościowe, które często zachęcają ich do zakupu. Jeśli chodzi o media społecznościowe, to tak jak Baby Boomers najczęściej korzystają z Facebooka, jednak są ostrożniejsi. Bardzo ważna jest dla nich równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, dlatego nie dzielą się swoim życiem tak często jak pozostałe pokolenia.



Milenialsi/Pokolenie Y

Prawdopodobnie najczęściej wspominane pokolenie, którego członkowie urodzili się w latach 1981 - 1996. Ich dorastanie przypadło na początek wolnego rynku w Polsce oraz dynamiczny rozwój urządzeń cyfrowych. To także czas kryzysów finansowych, ataku na WTC czy wojny z terroryzmem. To oni jako pierwsi mieli kontakt z komputerami i Internetem od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa.

Czują mniejszą stabilność ekonomiczną i nie przywiązują się zbytnio do miejsc pracy. Wolą wiadomości tekstowe oraz media społecznościowe od tradycyjnych. Zwracają uwagę na personalizację, autentyczność i odpowiedzialność społeczną marek. Prowadzą aktywne życie towarzyskie i zawodowe, w czym pomagają im urządzenia multimedialne, dzięki którym mogą dzielić się swoim życiem z innymi. Najczęściej wybierają Facebooka, ale są aktywni także na Instagramie, YouTubie czy LinkedInie. Są otwarci i pozytywnie nastawieni do nowinek technologicznych. Cenią sobie jakość życia, dlatego szukają produktów, które wpisują się ich wartości. Milenialsi są znacznie bardziej wyczuleni na komunikaty marketingowe i nieufnie podchodzą do reklam. Częściej kierują się opiniami influencerów czy znajomych, dlatego w komunikacji warto wykorzystać wiarygodne opinie klientów.



Pokolenie Z

To osoby urodzone pomiędzy rokiem 1997 a rokiem 2012, których dzieciństwo przebiegło w dużej części w świecie cyfrowym. Na ich dorastanie wpływają globalne ocieplenie, pandemia COVID-19, a także obecnie dziejące się wydarzenia na świecie. Część z nich to wkraczający z dorosłość młodzi dorośli, inni zaś to jeszcze nastolatkowie.

Generacja Z to osoby, które jasno stawiają granice w pracy i mają coraz większą świadomość zdrowia psychicznego. Są bardzo aktywni w mediach społecznościowych, które stanowią ich źródło wiedzy o świecie i znaczącą część ich codzienności. Najchętniej z wszystkich pokoleń korzystają z nowoczesnych przenośnych urządzeń multimedialnych. Lubią wygodę i dostępność, a w Internecie szukają głównie rozrywki. To grupa, która od Facebooka woli TikToka, Instragrama, Snapchata czy YouTube’a. Cenią sobie kreatywność w kampaniach marketingowych i znacznie bardziej wolą format wideo. Poprzez dużą ilość czasu spędzanego w sieci oraz coraz więcej krótkich i dynamicznych form, coraz trudniej im skupić uwagę. Mają dużą łatwość w poszukiwaniu potrzebnych informacji, a ich nawyki zakupowe wciąż się kształtują. Przy tworzeniu treści reklamowych dla Gen Z warto skupić się na dostosowaniu ich do urządzeń mobilnych, zaś ich tematyka powinna dotyczyć ważnych dla młodych tematów.


Każda generacja inaczej korzysta z Internetu, co wykorzystywane jest przy tworzeniu komunikatów marketingowych. Warto pamiętać jednak o tym, że ten podział na pokolenia opiera się na znacznej generalizacji. Przy tworzeniu treści oprócz wieku warto wziąć pod uwagę także wykształcenie czy miejsce zamieszkania potencjalnych klientów. Niesamowicie ważne jest także, aby nie pogłębiać stereotypów na temat pokoleń i podział ten traktować jedynie orientacyjnie. Należy także pamiętać, że pokolenie to nie to samo co grupa wiekowa, która opiera się jedynie na przedziale wiekowym.



Proponuję Ci bezpłatną 30-minutową konsultację strategiczną. Nie zmarnuj szansy, zapisz się na poradę i rozkręć swój biznes w Internecie!








Cyfrowy strateg i badacz

Martyna Kostrzewska

40 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


Agencja Marketingowa Szczecin
bottom of page